Select Page
Albert Heijn Klantverwachtingen overtreffen

Films voor Albert Heijn medewerkers die het werk leuker maken, en een ‘menselijke’ kant geven aan de ‘hoge piefen’

We kennen Albert Heijn allemaal wel. We weten ook allemaal dat het een gigantische organisatie is. Maar, binnen ieder filiaal gebeurt er ook heel veel. Dag in dag uit moet dit in goede banen geleid worden en frictie tussen medewerkers en leidinggevenden zit dit soms in de weg. Ik ben voor Albert Heijn aan de slag gegaan om deze frictie weg te nemen.

Albert Heijn vakkenvuller

De klantverwachting overtreffen. Dat is waar Albert Heijn voor staat. De vraag die bij mij neergelegd werd was: “Hoe gaan we onze medewerkers hier kennis mee laten maken?”.

Ik bedacht een informeel en af en toe hilarisch format waarin te zien was hoe het niet moet op de werkvloer, en hoe het wél moet. Een spelshow-host nam de kijker (medewerkers van Albert Heijn) mee door de winkel, om diverse aandachtspunten uit te lichten en te laten zien hoe ze opgelost moeten worden.

Het resultaat was geweldig! Medewerkers vonden de video erg leuk, en de relatie tussen werknemers en leidinggevenden verbeterde alleen maar. Daarnaast geniet de video landelijk succes, aangezien hij momenteel ingezet wordt in filialen door het hele land!

Albert Heijn servicebalie
Albert Heijn hoofdcassiere

Albert Heijn was zó enthousiast, dat ik aan de slag mocht met hun volgende vraagstuk: “Elke dag een beetje beter; hoe doen we dat?”. Dit vraagstuk loste ik op door twee ‘hoge piefen’ (dat oordeel had de gemiddelde werknemer op de vloer over ze) als een soort Peppi en Kokki door de winkel te laten lopen, en afdelingen te beoordelen.

De filiaalmanager loopt namelijk dagelijks de afdeling af en geeft deze een score. Deze methode werkt ontzettend goed voor Albert Heijn, maar de uitvoering laat soms te wensen over omdat niemand er daadwerkelijk zin in heeft, en er dus tegenop kijkt. Eén van de redenen hiervoor was dat leidinggevenden gewoonweg nooit zo aardig en sympathiek gevonden werden. Door de video werd er heel anders gekeken naar het proces van beoordelen, waardoor dit veel informeler en dus een stuk leuker gevonden werd!

Albert Heijn Freek Vonk

Wat belangrijk was bij dit project is het inleven in de doelgroep; de medewerkers. Héél gemiddeld genomen is dit een 19-jarige vakkenvuller. Het was dus belangrijk om deze vakkenvuller te bereiken door de ‘Tone of Voice’ op hem/haar af te stellen, en niet te formeel te houden zoals dat voorheen gedaan werd, omdat gekeken werd vanuit de filiaalmanager.

Ben je enthousiast geworden over dit project? Superleuk! Mail (of bel..) me gerust om jouw eigen plannen of ideeën eens te bespreken. Dit allemaal uiteraard geheel vrijblijvend. Laten we gewoon eens beginnen met een kop koffie!

Je kunt me mailen op hallo@jorisvanzandvoort.nl of bellen op +31 (0)6 46 227 093. Vul je liever een contactformulier in? Dan kan ook! Ga dan naar de Contact-pagina (klik!).